Torakusu Yamaha lavede sit første orgel i 1887, og to år efter åbnede han firmaet The Yamaha Organ Manufactoring Company i Hamamatsu, Japan. Navnet blev dog ændret i 1897 til Nippon Gakki Co. Ltd. Produktionen fortsatte ind i 1900 tallet med forskellige instrumenter, samt meget andet, bl.a. motorcykler, stereoanlæg etc. På 100 års dagen i 1987 ændredes navnet til Yamaha Corporation, som i dag er verdens største producent af musikinstrumenter.
Det var først i 1968 at Yamaha begyndte at producere trommer. Dette foregik på Shinzu fabrikken i Homamatsu. De første trommer lignede Ludwig Super Classic med Oyster Pearl finish. Yamahas tromme udviklere, og den japanske trommeindustri især, kom i starten af 1970’erne meget langt på få år. Yamaha var virkelig også kommet op i blandt de tunge “trommedrenge” i 1975, da de introducerede Yamaha Recording Custom 9000, designet af Takashi Hagiwara (Hagi).
Recording Custom 9000 havde seks lags birketræskedler med den berømte 45 graders bearingedge (kedelkant – der hvor skindet berører kedlen). Recording Costum blev næsten industri standard i 1980´erne. Bl.a. på grund af de gennemgående spændehuse og pianolakerede kedler. Kedlerne var konstruerede med Yamahas patenterede Air-seal system, og var lavet i høj kvalitet, både indvendigt og udvendigt.
Hardwaren til Recording Custom var meget stabilt, men vejede ikke ret meget. Dette var noget nyt da hardwaren i denne periode bar præg af devisen: ”Jo mere vægt, desto mere stabilitet”. Tomholdersystemet fra de første Recording Custom trommesæt eksisterer endnu, dog i en videreudviklet udgave der bl.a. benytter Yamahas klangforbedrende holdersystem “YESS”.
Yamaha Recording 9000 var nærmest standard i 1980´ernes lydstudier. De var desuden meget brugt til især fusions musik. På rockscenen blev 9000 serien ikke brugt så flittigt. Derfor introducerede Yamaha i starten af 1980´erne serien 7000, med birketræskedler og pileformede spændhuse. 7000 serien blev erstattet af Tour serien i midten af 1980´erne, og Tour serien blev erstattet af Rock Tour serien i starten af 1990´erne. Rock Tour (RTC) lignede meget Recording 9000 serien, dog var kedlerne lavet af 8 lag birketræ kontra 9000 seriens 6 lag birketræ.
Budget trommesæt var aldrig Yamahas store succes indtil i midten af 1990’erne. I starten af 1980´erne forsøgte man først med 5000 serien, som senere blev omdøbt til Power V. I midten af 1990´erne kom så Stage Costum, som lignede 9000 Serien en hel del, bare meget billigere, og det tætteste Yamaha endnu har været på Pearl Export markedet. Nu har Yamaha præsteret en endnu billigere serie, nemlig YD serien, som bestemt tager konkurrencen op med bl.a. Pearls budget trommesæt.
Yamaha har altid haft størst succes i den dyre ende af serie producerede trommer. Yamaha beviste i 1991 deres retfærdighed på tromme markedet med at introducere en ny serie – nemlig Maple Custom. Måske også fordi at langt de fleste andre trommeproducenter på daværende tidspunkt allerede var gået over til at fremstille trommer i ahorn frem for birk. Kedlerne på Maple Custom er lavet af 7 lag ahorn med små “lowmass” letvægts spændehuse. Trommerne er naturligvis designet af Hagiwara himself. Maple Custom og Maple Custom Absolute har en mere lys og åben lyd i forhold til Recording Costum 9000, så det tiltrækker helt naturligt flere rock trommeslagere til som f.eks. Larry Mullen (U2), Mickey Curry (Bryan Adams), Mike Bordin (Faith No More), Bill Gibson (Huey Lewis), Ian Haugland (Europe), Mike Braun (Hall & Oats). Men studie og fusions listen er stadig imponerende: Dave Weckl, Steve Gadd, Vinnie Colaiuta (Nu Gretsch trommer), David Garabaldi, Russ Miller, Gerry Brown (Stevie Wonder), Sonny Emory (Earth, Wind & Fire), Poogie Bell (Marcus Miller band), Billy Cobham, Roy Haynes, Elvin Jones, Clyde Stubblefield (James Brown), Manu Katché (Sting), Anton Fig, Peter Erskine, John “J.R.” Robinson, Paul Leim mfl. Dog skal det tilføjes at mange af de sidstnævnte nu ligeledes spiller på Maple Custom.
Leave a Reply
Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.