Interview med Anders Meinhardt

Anders Meinhardt Interview - Trommeslageren.dk

Af Søren Holm Hvilsby, marts 2005.

Et af de mest interessante livebands i Danmark for tiden hedder FUKT. Bandet spiller en overbevisende omgang live drum’n’bass, der rammer den kontante, hårdtslående og energiske elektroniske genre lige på kornet. Man kan ikke undgå at lægge mærke til Anders Meinhardt, FUKT’s forrygende trommeslager, der imponerer med sin superstramme og højpotente stil.

Det lader da også til, at flere herinde på trommeslageren.dk allerede har stiftet et positivt bekendtskab med bandet og ikke mindst Anders’ spil. I et oftest rasende tempo afleverer Anders komplekse rytmer, fyldt med et væld af lækre detaljer’, og ikke siden Red Snapper (engelsk electronica med livetrommeslager red.) har jeg hørt live-trommer, der formår at have et lignende maskinelt præg uden at være kedelige. Anders er endda langt mere overbevisende, fordi man fornemmer et stort overskud. Han besidder en superteknik, og har utvivlsomt en god portion rytmisk viden, som integreres på overlegen vis i de enkelte numre. Han har formået at fusionere de programmerede drum´n´bass-beats til en enestående og – paradoksalt nok – personlig stil. Han er vel også den eneste herhjemme eller måske endda på globalt plan, som spiller netop denne form for rendyrket, hardcore drum’n’bass.

Fra heavy til drum’n’bass
Da Anders fyldte 18 år, fik han et gavekort af sin ekskæreste på en rejse til Stockholm og undervisningstimer med det store idol, Thomas Haake fra Meshuggah. Haake havde igennem flere år været hans væsentligste inspiration, men mødet viste sig at blive den definitive ende på Anders’ årelange interesse for den mere innovative del af metalscenen. Mødet med Haake bekræftede Anders endegyldigt i, at han havde fået smag for noget andet, og nu var klar til at bevæge sig længere ind i en umiddelbart anden verden; drum’n’bass-land, som han havde opdaget et par år forinden og var begyndt at dyrke på trommerne. Han havde allerede lyttet Meshuggahs ting af og kunne dem stort set på rygraden, så der var egentligt ikke noget nyt at komme efter i Stockholm. Men det var alligevel en stor og i starten lidt skræmmende oplevelse at møde den rå udseende, hårdtslående trommeslager. Thomas Haake viste sig selvfølgelig at være den flinkeste fyr, og det store i oplevelsen lå på et rent menneskeligt, udviklingsmæssigt plan. De snakkede mere end egentligt dykkede ned i trommespillet, og Anders udtrykker det sådan: “Jeg så, hvad det her var for noget, og det var så det.”
Alligevel hænger Meshuggah og andet metal sammen med Anders fascination af drum’n’bass-genren, fordi de deler en nærmest primal vildskab, energi og hårdhed. Den DJ- og producerskabte genre opfordrer dog til ”gang i den” med sine svedige, hårdtslående breakbeats, og henvender sig især til klubscenen. Og i modsætning til den innovative del af metalscenen, som Meshuggah eksempelvis repræsenterer, er drum’n’bass ikke præget af samme avancerede og – i mine øjne – ofte fortænkte rytmiske forløb, men handler om kropslig bevægelse og fest. Drum’n’bass handler om at skabe et hårdtpumpet flow uden alt for meget lir!


Perfektionisten
I 1999, midt i et 4-årigt MGK forløb på Sankt Annæ gymnasium, blev Anders grebet af drum’n’bass. Det var især energien, flowet og de rytmiske lag i musikken, som programmører og DJ’s skaber ved at stable flere rytmiske forløb ovenpå hinanden, der fangede interessen. Anders begyndte at overføre de elektroniske beats til akustiske trommer, og selve udfordringen lå i at kopiere disse beats med ekstrem præcision. Det gyldne tempo i drum’n’bass ligger på 180 bpm, så det siger sig selv, at det kræver hårdt arbejde at fange flowet og timingen. Maskiner er umenneskelige (derfor kan de jo sagtens svinge alligevel) og Anders’ mål er netop at simulere det maskinelle, som for ham også handler om en søgen efter det perfekte flow. Han nævner da også i den forbindelse ?uestlove fra The Roots, som en inspirationskilde, da hele hans tilgang til trommer handler om at opnå det perfekte, minimalistiske flow med perfekt timing. At nå derhen kræver bl.a. en veludviklet teknik. Hvert enkelt slag skal lyde ens, og derfor kommer accenter til at spille en enorm vigtig rolle både som ghostnotes eller som det totale fravær af nogen form for accenter. Anders’ lyd på hihat og ride er da også fuldstændigt renset for umotiverede mislyde. Hans flow har en misundelsesværdig ensartethed med ekstremt præcise mellemrum mellem slagene. At spille Drum’n’bass på den måde, som Anders efterstræber, kræver en ekstrem grad af kontrol over hænder og fødder.
Anders’ mål er at spille de programmerede beats perfekt, og det kræver seriøsitet og en et hundrede procents dedikation til drum’n’bass-genren. Han siger selv, ’at han er slave af sine egne ambitioner’, men ambitionen er drevet frem af lysten og en vedvarende trang til at udvikle sit spil. Han gider ikke gøre noget halvt, og får dårlig samvittighed, hvis han ikke får øvet i en periode. Det er ikke fordi, han ikke er socialt anlagt, men han vil noget med det, han foretager sig. Han var altid med, når vennerne i gymnasiet festede igennem, men sørgede altid for at tage sig tid til trommerne. “Det er op til en selv at fylde mening i sit liv,” og for Anders giver det mening at ramme det perfekte maskinelle beat.

Anders er dog ikke øvefanatiker, men beklager sig alligevel lidt over, at øvningen er blevet noget indskrænket af, at han netop er startet som militærnægter. Han er i bund og grund tilfreds, hvis han får øvet et par timer om dagen, men når FUKT står foran en indspilningssession eller turne, øver han selvfølgelig mere intenst. Enten arbejder han koncentreret med øveplade eller også øver han grooves på sættet, som han finpudser indtil de lyder, som de skal. I løbet af årene er han blevet mere og mere fokuseret i forhold til drum’n’bass-genren, og han mener, at FUKT’s udgivelser viser en klar udvikling – han er blevet mere og mere tight og hardcore på den elektroniske måde. Han er blevet mere kompromisløs, og prøver at genskabe flere rytmemønstre i en og samme rytme. Han er også begyndt at lege mere med timingen ved at trække i underdelingerne – dvs. eksperimentere med kvantiseringen. En nærmest umenneskelig opgave i tempo 180. Samtidig arbejder han i højere grad med koordinering ved fx at placere ghostnotes i hihatfoden.


Lydarkitekt på trommesæt
En ting er at kunne spille de halsbrækkende rytmer med præcis time og anslag, en anden ting er at genskabe selve det elektroniske lydunivers. Anders’ setup illustrerer, at han tænker utrolig meget i lyd, og i at ramme den hardcore, maskinelle drum’n’bass. Det mest bemærkelsesværdige ved hans setup er nok de mange snares og hihats og fraværet af tammer. Tammerne fjernede han for 2 år siden, fordi de ikke hører til i genren, og for at understrege, at groovet er det vigtigste, mens de 3 Snares og 5 hihats udvider klangfladen. Anders setup er på en måde mange trommesæt integreret i et, så han kan tilnærme fornemmelsen af flere simultant kørende beats, som er kendetegnende for drum’n’bass.
Noget der overraskede mig er, at Anders slet ikke gør brug af triggers – det hele er akustisk. Men han har også brugt lang tid på at finde den rette lyd. Bl.a. har han brugt lang tid sammen med guruen Søren fra Drumstick på at finde de rette skind. Anders bruger to stortrommer: Gretsch US Custom 22×16” og en 18×16”. Den største har Aquarian med dæmper som slagskind og Remo Powerstroke 3 ebony bass som resonansskind og et lille tæppe i bunden. Begge skind er stemt nogenlunde ens (mellemhårdt) og trommen har meget resonans. Den mindre stortromme har et coated Powerstroke 3 slagskind og et tyndt resonans skind, Remo Pinstripe, og den ideelle lyd er så lang en sustain som muligt. Mainsnare er en Gretsch US Custom 14×6” med et coated Powerstroke 4, som er stemt ret lavt for at få en rungende effekt. De to sidesnares, Yamaha Stagecustom 10×4” og Pearl Free Floating 14×3” har begge coatede Ambassador skind og er stemt væsentligt højere, for at give det rette crack.

Setup Front Setup Venstre Setup Højre Pedal Setup

Hans hihats er følgende: alm. hihat til venstre fod: UFIP Bionic hihat 14” (med lufthuller i bundhatten for at give hurtigere aftræk), kabel hihat til højre fod: Zildjian K 14”, Sabian 14”, der altid er lukket, Zildjian Studio recording 10”, som altid sidder løst og en selvkonstrueret effekthihat, der består af et Zildjian K China med et løst påmonteret splash for at give lyden af en distortet hihat. Hans ride er et UFIP Rough ride 20″, der også bruges som crash. Derudover har han en RhythmTech tamburin, en Crasher fra PJ samt to Zilbells, som ifølge Anders er det mindst gennemtænkte ved hans setup. Hardwaren består af stativer fra Premier, mens alle pedaler og hihats er Pearl Eliminator.

Stoppede på Konservatoriet
Noget, jeg på forhånd var nysgerrig efter at høre mere om, var Anders’ tidlige exit fra konservatoriet i København. På FUKT’s hjemmeside står der bare, at han stoppede for at hellige sig drum’n’bass, men det kunne også være interessant at høre hans tanker om konservatoriet. Anders søgte ind på konservatoriet i 2003 og blev optaget. Han havde arbejdet ved posten i et år, for blandt andet at få råd til en masse nyt trommegear, og nu ville han prøve noget andet. Desuden havde hans storebror, Casper, som også spiller i FUKT, gået på konservatoriet, men var stoppet kort tid efter pga. seneskedehindebetændelse.
Men allerede fra starten af var der noget, der ikke helt stemte. Han følte, han spildte sin tid, og spildte lærernes tid. Han fik en antiautoritær attitude, for han vidste, hvad han ville, og det kunne han lige så godt selv styre, som kons. kunne. Efter et stykke tid begyndte han at få dårlig samvittighed, og prøvede at søge orlov, men det kunne ikke lade sig gøre. Da han havde færdiggjort 1. år, stoppede han. Men det var en svær beslutning for en stor del af omgangskredsen har på den ene eller anden måde noget med kons. at gøre.
Som specialiseret drum’n’bass-trommeslager, mener Anders ikke, der er meget at hente på kons. Det er på sin vis to forskellige traditioner, der støder sammen. Kons. hviler stadig i en jazz/rock-orienteret og intellektuel tilgang, mens Anders’ tilgang handler om at lave DJ- og festmusik. Anders gav et meget konkret eksempel på denne forskel. Når man bruger øvelokalerne på kons., medbringer man selv sine egne bækkener eller låner bækkener til det standardsæt, som står i lokalet. Det er en glimrende løsning for mere traditionelle trommeslagere, men for folk som Anders, der kræver et anderledes setup, er det ikke holdbart. Anders understreger dog, at han ikke kan se noget problem i selve institutionen, det var bare ikke noget for ham.

FUKT
Da Anders startede på konservatoriet havde FUKT eksisteret i et par år. FUKT var allerede et sammentømret band med det ene formål at spille Drum’n’bass live, og Anders’ store engagement i bandet var hovedårsagen til, at han valgte at stoppe. Han havde tidligere fået masser af trommevisning på MGK inden for forskellige genrer, men med FUKT handlede det om at lave DJ-musik. Der var ikke længere trommeslagere at lære fra, men programmerede beats. Når han hørte andre trommeslagere, der dyrkede drum’n’bass som fx Johnny Rabb og Adam Deitch, var de ofte for jazzede i deres approach, mens hele ideen i FUKT netop er at fange den hardcore energi fra klubscenen.

FUKT består af 4 musikere: Anders på trommer, Lars Magnus Halvorsen, bas, hårdt pumpet med effekter, Casper Meinhardt, på Fender Rhodes, keyboards og samples, og Rune Pagh Rawson, som udelukkende styrer samples. Arbejdsgangen i bandet er demokratisk. Som regel kommer enten Casper eller Rune (har en pladesamling på omkring 4000 plader) med en sampling, noget lyd, nogle programmerede sekvenser eller bare en ide, som de så begynder at arbejde med. De jammer sig næsten aldrig frem til numrene, selvom de på det seneste har indlagt enkelte jams i deres livesæt. Det kan tit være forfriskende for en trommeslager at få input fra ikke-trommeslagere, som ikke hænger fast i nogen forudfattede doktriner om, hvordan rytmer og trommer bør lyde. For Anders, som for mange af os andre, kan der opstå helt nye og inspirerende tilgange til trommespillet, når ’ukyndige’ musikere konstruerer beats. Dette er måske også en del af forklaringen på, at Anders bliver mere inspireret af DJ’s end af trommeslagere.

FUKT spiller virkelig ’autentisk’ live drum’n’bass. Jeg troede, at Anders fik click fra en monitor, men han får højest lidt lyd fra sine egne overheads. Ellers får han selvfølgelig lyd fra keyboards og samples, som godt nok er skåret til og programmeret på forhånd, men som ellers afspilles live. FUKT’s filosofi er, at alt skal spilles live og fremstå live, derfor er det også helt bevidst, at han ikke bruger høretelefoner. De 180 bpm sidder da også fuldstændigt ligesom de 140 bpm, når de spiller mere UK garage/dancehall-orienteret. FUKT satser på et konstant flow, og de holder da heller ikke pause mellem numrene, men forsøger i højere grad at lave et DJ-sæt, frem for en egentlig koncert. Det kræver en ny form for lyttekultur, og de oplever da også en vis konservatisme fra både det traditionelle koncert-publikum og fra klub-publikummet. Men det er ved at blive bedre.

At det er lysten, der driver værket, og ikke kommercielle behov, der skal opfyldes, oplever man også på FUKT’s hjemmeside. Her ligger alle deres udgivelser som gratis downloads. Tidligere kunne man endda kontakte dem og få tilsendt en gratis CD. Det blev dog for dyrt i længden. Non-profit-attituden har givet bonus, og har medvirket til mange jobs. Samtidig er FUKT ved at få hul igennem til DJ-miljøet i Danmark, og Anders fremhæver DJ-gruppen Ohoi, der bl.a. holder til på det nyåbnede Culture Box ved Kongens Have, som nogen, man har et rigtig godt samarbejde med. Hjemmesiden junglist.dk, den eneste danske hjemmeside for drum’n’bass, betyder også meget for deres voksende udbredelse. Seneste FUKT-projekt finder sted i disse uger med en DJ fra London, som netop har sendt dem et nummer, de skal indspille. I slutningen af marts måned ender deres version på en vinyludgivelse, sammen med DJ’ens version af samme nummer. Udgivelsen kan kun købes over nettet. London er også et af de få steder, hvor drum’n’bass-scenen stadig er kæmpestor, og FUKT står måske over for et gennembrud på London-scenen.

FAKTA – LIVE/MEDIA
FUKT har en del jobs i april måned i København, så der skulle være gode muligheder for at opleve dem. Den 19. marts spiller de på Huset i Magstræde. Allerede den 17. kan man opleve Anders og Lars på Basement på Vesterbrogade, hvor de spiller fri improvisation sammen med nogle andre københavnske musikere sammensat til lejligheden. Man kan også være heldig at opleve ham i andre sammenhænge. Han spiller stadig lidt hiphop med gruppen Organiseret Riminalitet, og spiller Houseinspireret musik med Morten Varano under navnet ”Varano”, hvor han spiller forårs dk/europa-tour for hans nye plade dette forår . Morten Varano er nok bedst kendt fra duoen Puddo Varano, hvor Alex Puddo plejede at spille trommer. Her spiller Anders i øvrigt med backtrack.

FUKT – diskografi
2003 – Go
2004 – Outbreakz vol. 1
2004 – Outbreakz vol. 2
2005 – Outbreakz vol. 3

De kan alle downloades på www.fukt.dk

Desuden er der mulighed for at downloade liveclips og montager af de enkelte instrumenter. Hør f.eks. et helt isoleret trommespor spillet af Anders her…

Anders hører for tiden:
Den engelske DJ/producer Dillinja, som skaber en interessant trommelyd. ?uestlove. Slipknots live-DVD pga. af vildskaben og energien, Og pga. Joey Jordison, som er en fed trommeslager til netop Slipknot. Ellers anbefaler han, at trommeslagere med interesse for elektronica skal tjekke Dj-scenen ud, gå på klubber, gemme konservatismen lidt af vejen, og se på det hele med nye øjne.

Anders giver også undervisning på en privat musikskole i Vangede. Så bor man i nærheden af Vangede, København, kan man blot sende Anders en mail. Og det behøver ikke kun være for at opgradere sine Drum’n’bass-evner.

Anders spiller stort set alle genrer. Han har selv fået undervisning i mange år, og fremhæver selv hans første lærer, Frank Møller Petersen, som han fik privattimer hos på Nørrebro. Han var ung og motiverende og kvalte ikke tingene i teknik og nodelæsning. Senere på MGK har han bl.a. modtaget undervisning af Niels Ratzer og Søren Frost, men især halvandet års undervisning af jazztrommeslageren Morten Lund står som en stor oplevelse. Han var en hård lærer, men det var også det, der skulle til på det tidspunkt. Morten lærte ham især vigtigheden af time, balance, dynamik og udviklede hans teknik yderligere. Anders mener dog selv, at hans jazz lyder for maskinelt, og vurderer, at det er prisen, man betaler, for at investere hundrede procent i en karriere som hardcore Drum’n’bass- trommeslager.

Links:
Fukt.dk
Varano.dk
Junglist.dk – opslag for fester m.m.
Ohoi.dk – dj-gruppe, arrangerer fester

Be the first to comment

Leave a Reply