Hop til indhold

Recommended Posts

Skrevet

Efter nogen tids overvejelse, røg der lige en Zoom Q3 HD i indkøbskurven i går. Nuj, det er en herlig gadget. Fuld HD video, XY mic opsætning, low cut filter, lysindstillinger særligt rettet mod natte- og koncertoptagelser mv. Og så er den superbrugervenlig - fra jeg havde pakket den ud til jeg havde afprøvet størstedelen af dimsens features gik der måske 5 minutter. Her til morges testede jeg lyden ved optagelse klos op af sættet, og det lyder virkeligt saftigt og klart.

Jeg skal nok smække en øvevideo op på TS, så snart jeg får tid. Her er en anden gut, der har testet den foran sættet:

<object width="560" height="340"><param name="movie" value="

name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="
type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="560" height="340"></embed></object>

lg_Q3HD_front-rear.jpg

Besvaret

Congrats ... -den lille gimmick har snart været "længe" undervejs til din adresse ... så er det vist ved at være på tide at fremvise dit nye sæt med flotte billeder og ditto lyd ...

- så bliver den svære opgave at finde den fede lyd samtidig med at få placeret kameraet så det ikke KUN filmer ind i de to kanoner ... der er ellers god lyd at hente med mic placeret på højde med overkant at BD og 20" fra denne ... - på publikumssiden vel at mærke ....

;-)

• 2 uger senere...
  • 2 uger senere...
Besvaret
  På 19.1.2011 den 08:22 , difquin skrev:

Efter nogen tids overvejelse, røg der lige en Zoom Q3 HD i indkøbskurven i går. Nuj, det er en herlig gadget. Fuld HD video, XY mic opsætning, low cut filter, lysindstillinger særligt rettet mod natte- og koncertoptagelser mv. Og så er den superbrugervenlig - fra jeg havde pakket den ud til jeg havde afprøvet størstedelen af dimsens features gik der måske 5 minutter. Her til morges testede jeg lyden ved optagelse klos op af sættet, og det lyder virkeligt saftigt og klart.

Jeg skal nok smække en øvevideo op på TS, så snart jeg får tid.

Hvis/når du får tid, kunne det være fedt med nogle uddybende bemærkninger omkring video-delen, særligt redigeringsmuligheder og brugervenlighed også. Ville den f.eks egne sig til at lave sine egne "low-budget" musikvideoer på?

Mvh Mikkel

Besvaret

Her er lidt betragtninger:

1) Der er ingen form for stabilisering i kameraet, så enten går man efter det meget håndholdte look eller også vælger man at sætte det på et stativ (passer til f.eks. bækkenstativ med 6 mm gevind).

2) Der er ikke redigeringsmulighed på kameraet selv, men et meget basalt stykke software er bundled. Dermed kan du lave lidt simpel trimming af videoen og lidt småjusteringer. Optageformatet er .mov og lyden (hvis man vælger ren lyd uden video) er .wav.

3) Mht. musikvideo, så tjo med forbehold for ovenstående. Den kan optage i 60 fps, så man kan sikkert få rimeligt fede "slowmotion" ting ud af en optagelse.

4) Mht. brugervenlighed, så har jeg allerede skrevet, hvad der var værd at sige: "Og så er den superbrugervenlig - fra jeg havde pakket den ud til jeg havde afprøvet størstedelen af dimsens features gik der måske 5 minutter."

Besvaret
  På 9.2.2011 den 11:40 , difquin skrev:

Her er lidt betragtninger:

1) Der er ingen form for stabilisering i kameraet, så enten går man efter det meget håndholdte look eller også vælger man at sætte det på et stativ (passer til f.eks. bækkenstativ med 6 mm gevind).

2) Der er ikke redigeringsmulighed på kameraet selv, men et meget basalt stykke software er bundled. Dermed kan du lave lidt simpel trimming af videoen og lidt småjusteringer. Optageformatet er .mov og lyden (hvis man vælger ren lyd uden video) er .wav.

3) Mht. musikvideo, så tjo med forbehold for ovenstående. Den kan optage i 60 fps, så man kan sikkert få rimeligt fede "slowmotion" ting ud af en optagelse.

4) Mht. brugervenlighed, så har jeg allerede skrevet, hvad der var værd at sige: "Og så er den superbrugervenlig - fra jeg havde pakket den ud til jeg havde afprøvet størstedelen af dimsens features gik der måske 5 minutter."

Takker - man går jo hen og bliver lidt fristet.

Et enkelt ekstra spørgsmål melder sig hos mig (det fremgår måske at jeg (endnu) ikke er den store video-haj...)

Mht. punkt 2, hvor du skriver "simpel trimming og småjusteringer": Er det eks. muligt at klippe valgfrie bidder ud af større videostykker, og sætte dem sammen i selvvalgt rækkefølge? Eller skal man så smide filmen over i et "rigtigt" redigerings-program?

-mikkel

Besvaret

Ja, for decideret at klippe-klistre kræves et rigtigt redigeringsprogram. Der findes vist flere gratis på nettet. Ikke så meget mit felt, dog.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...