"drumstick - All Weather"

Dr.Mains

Recommended Posts

Så blev det endelig Påskeferie, og det er jo normalt den tid hvor man skal udenfor og ordne have. Men jorden var frossen, og der var is på fiskedammen, så jeg skulle ikke plante blomster eller rode med fisk.

Derimod var sneen begyndt og smelte, så det istedet var muligt, at komme ned i baghaven.......og kigge til et lille trommesæt jeg havde stående.

Jeg fandt det i efteråret, men havde egentlig ikke plads.....

Det er et velkendt "Drumstick" fra 1980érne, lavet af Simon Koppel - muligvis en af prototyperne, der har været udsat for lidt af hvert.

thumb-F8CA_5155E64F.jpg

thumb-7B0A_5155E64F.jpg

thumb-45D8_5155E6E0.jpg

thumb-AD75_5155E6E0.jpg

Det er stadig lidt koldt, og kræver "opvarmning"

• Upvote 1
Link til kommentar
Del på andre sites

Hej doktor!

Ku' jeg ik' li' låne det sæt næste fredag d. 5. april, hvor vi skal spille udendørs til et fællesarrangement i Lystanlægget i Holstebro for medlemmer af Vestjysk Lærerforening.

Lystanlægget har dog stor overdækket scene - med go' læ, så det går nok uden dine - i øvrigt fede - vandfaste trommer!

Vi skal spille 2 timer - fra 14 til 16 - blandet med en del taler (for lærernes sag, vil jeg tro ;) ).

Det passer mig nu fint - sympatiserer med lærerne (dog ikke uddannet som sådan).

• Upvote 1
Link til kommentar
Del på andre sites

:-)thumb-0F93_5155EB39.jpg

thumb-F65C_5155EB39.jpg

thumb-A48B_5155EBC4.jpg

Har forresten også et lille Splashbækken - til en anden opsætning.

thumb-FFDA_5155ED4C.jpg

thumb-47EC_5155ED4C.jpg

Og hemmeligheden ved dette All Weather Sæt er bla:

.

Kedlerne er PVC,

Ben til gulvtam og stortromme er aluminium.

Beslag/lugs til reifer er galvaniserede.

Skruer og bolte er også galvaniserede.

Skiverne/bækkener er i Rustfrit stål.

..... og nu har det da holdt i over 30 år. ;-)

• Upvote 1
Link til kommentar
Del på andre sites

Hej doktor!

Ku' jeg ik' li' låne det sæt næste fredag d. 5. april, hvor vi skal spille udendørs til et fællesarrangement i Lystanlægget i Holstebro for medlemmer af Vestjysk Lærerforening.

Lystanlægget har dog stor overdækket scene - med go' læ, så det går nok uden dine - i øvrigt fede - vandfaste trommer!

Vi skal spille 2 timer - fra 14 til 16 - blandet med en del taler (for lærernes sag, vil jeg tro ;) ).

Det passer mig nu fint - sympatiserer med lærerne (dog ikke uddannet som sådan).

Det måtte du egentlig gerne,,,,det er da SØS tersolidaritet.... men du skal selv hente. :tu:

• Upvote 1
Link til kommentar
Del på andre sites

Kedlerne er PVC,

Ben til gulvtam og stortromme er aluminium.

Beslag/lugs til reifer er galvaniserede.

Skruer og bolte er også galvaniserede.

Skiverne/bækkener er i Rustfrit stål.

..... og nu har det da holdt i over 30 år. ;-)

Sådan der. Og tomholderen?

Link til kommentar
Del på andre sites

Den gang Simon Koppel havde Drumstik arbejde Peter Jacobsen (PJ) på værkstedet, og han viste mig de trommer engang - i måske 1979! - da jeg var ca. konfirmand.

Jeg var på værkstedet et par gange og æælskede det de gretsch Trommer der stod alle vegne. Peter startede Slagtøjscenteret sammen med Ole Randbøll nogle år senere, men jeg er temmelig sikker på at Peter byggede dine trommer inden da .......

Link til kommentar
Del på andre sites

Mener at Simon selv stod for produktionen inden Peter og Søren og et kvindemenneske dukkede op i Drumstick. Han var fandme lidt af en tusind kunstner ham Simon. Ole passede vel mest det administrative i starten.

Men Peter og Ole fik så nok af det cirkus en dag, og startede for sig selv.

Link til kommentar
Del på andre sites

Til trommefolket!

Dr. Mains kom mig på en måde i forkøbet med omtale af dette "VVS-Sæt"!

I forbindelse med udgivelsen af min bog om "Danske Trommer 1900 - 1950", er jeg blevet opfordret fra udenlandsk side om, at deltage i udgivelsen af en bog omhandlende "Europæiske Vintage Trommer".

Indtil nu deltager der personer fra 12 lande.

Hvis alt går vel udgives bogen formentlig i løbet 2014.

Mit danske indlæg bliver et kraftig nedkog fra de eksisterende 200 sider til blot 10 sider. Heraf vil de ca. 2-3 sider omhandle Drumstick trommer (Simon Koppel) samt PJ-Drums og Percussion (Peter Kragh-Jacobsen) produceret i perioden ca. 1975 - 1985. (Vintage grænsen er ca. 30 år).

Min plan var at starte en tråd hvor jeg ville efterlyse info, fotos m.v. om de nævntes trommer.

Jeg har naturligvis nær kontakt til Søren (DS) og Peter (SC) og vi er i fuld gang!

Men OK.

Jeg opretter tråden "DS & PJ trommer ca. 1975 - 1985.

Fortsat god påske.

Erik

4300dk

Link til kommentar
Del på andre sites

Den gang Simon Koppel havde Drumstik arbejde Peter Jacobsen (PJ) på værkstedet, og han viste mig de trommer engang - i måske 1979! - da jeg var ca. konfirmand.

Jeg var på værkstedet et par gange og æælskede det de gretsch Trommer der stod alle vegne. Peter startede Slagtøjscenteret sammen med Ole Randbøll nogle år senere, men jeg er temmelig sikker på at Peter byggede dine trommer inden da .......

Hejsanvig.....

Som ung konfirmand kom jeg også inde i Drumstick på Falkoner Alle - Frb. Det var den buldrende Simon Koppel og lidt mere stille Ole Randbøl , der stod i forretningen. Peter Jacobsen var på værkstedet ....husker det svagt. Det var ca. i 1975-1977. På det tidspunkt har Søren

Juul fra nuværende Drumstick også været ansat.

Kan huske at der nogen gange i udstillingen stod et lignende sæt, og tænkte at det kun man da ikke spille på .... og hvem lavede sådan nogle små størrelser. Men det var altså hjemmelavet af Simon Koppel. Jeg aner ikke hvad prisen var, og tror de blev lavet for sjov.

Da jeg fandt "mit" på et kommunalt loppemarked , kunne det genkendes på lang afstand, Det sorte Klistermærke "DRUMSTICK" er det org. Det var støvet - beskidt - manglede skruer, og havde så det kendtet blå EVANS olieskind på. De var tidstypiske, men nu døde i lyden og udskiftet til de forhåndenværende. Der var en John Grey pedal og gammel Paiste HiHat

Spændehusene var, som man ser bøjede vinkeljern monteret med bolte. Det var dog en lidt forskellig blanding af franskebolte og bræddebolte, lidt mangler hist og her.

I flg. Søren JUUL der har set før fotos, var dette nok et af de første sæt der blev lavet , hvor man prøvede forskellige typer PVC kloakrør i forskelliger afsavede længder. Det var også med det forhåndenværende hardware .... derfor disse beslag fra byggemarket, forskellige bolte, og en gl. Slingerlandholder.

De efterflg. sæt blev dog lidt mere forfinet / ensartet med forkromede lugs.

Jeg har blot adskilt , renset , fjernet småpletter, og finslebet kanter, købt/montert nye galv. bolte, så det er ens. Herefter samling , oliering, pudsning, trimning med skind.

Og så fylder de ikke meget - kan sættes ind i hinanden.

Lydmæssig lidt svært afhængig , af skind, men tænker lidt Brasilien - Samba.

mvh. Jørgen

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu